Over Rosalie Vrijhof


Muzikale achtergrond

Rosalie Vrijhof-Risseeuw – geboren in 1964 in Hendrik-Ido-Ambacht – komt uit een muzikale familie. Muziek was er altijd om haar heen, een piano werd beschouwd als een belangrijk ‘meubelstuk’.

Haar moeder Margreet is klassieke pianiste en haar vader Peter improviseerde als muzikale amateur op diverse instrumenten (vroeger op orgel, gitaar en citer, later vooral op keyboards). Haar broer en 3 zussen bespeelden ook diverse instrumenten (piano, gitaar, viool en ukelele).

Als 7-jarig meisje had Rosalie haar eerste pianolessen en danste ze door de woonkamer op de spannende muziek van Carmina Burana van Carl Orff. ‘s-Avonds sliep ze vredig in, terwijl haar moeder beneden Chopin speelde op de vleugel…

Op haar twaalfde jaar begon ze na 2 jaar op de wachtlijst (door de hype rond de fluitisten Thijs van Leer en Chris Hinze in die tijd) met haar fluitlessen op de muziekschool van Bloemendaal. Na twee jaar les speelde ze de platen Introspection van Thijs van Leer mee, en voelde zich al een soliste. Tijdens haar middelbare schooltijd had ze diverse privédocenten. Lette Doornbos uit Utrecht bereidde haar uiteindelijk voor op de vakopleiding.

Opleidingen

Rosalie zat de laatste helft van haar schooltijd op het gymnasium van ‘de Werkplaats’ van Kees Boeke in Bilthoven. Daarna volgde ze haar muziekstudie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam met als hoofdvak fluit en bijvak piano. Ze studeerde zowel klassieke als een tijdje lichte muziek. Haar hoofdvakdocent was Harrie Starreveld. Improvisatielessen volgde ze bij Peter Mingaars, gitaardocent op de Improvisatie Afdeling. Na vallen en opstaan (vooral emotioneel) rondde ze haar studie uiteindelijk met trots af met een 9 voor haar eindexamen fluit (in 1991).

Na haar conservatoriumopleiding vervolgde Rosalie met de Gehrels opleiding (Amersfoort) – een opleiding om kinderen in de basisschoolleeftijd muziekles te geven.

Daarna heeft Rosalie aan het Eastern College (inmiddels een University) in Devon, Pennsylvania, USA, nog 2 jaar (1993-1995) Etnomusicologie en Interculturele Communicatie gestudeerd bij Nathan Corbitt.

Werkervaringen

Sinds haar tienertijd heeft Rosalie fluitlessen gegeven. Sinds 1995 geeft ze ook pianolessen.  Dat doet ze nog steeds, en altijd in haar privépraktijk. Sinds 2008 staat ze als dirigent voor een kerkkoor (cantorij) in de Oosterkerk in Hoogeveen. In het seizoen 2018-2019 dirigeerde ze 2 gospelkoren in Hoogeveen, die wilden bekijken of ze konden fuseren: New Way en Arc & Ciel. In 2021 hielp ze een startende jeugdband op weg uit een Hervormde kerk in Zuidwolde. In 2022 begint ze met een muziekgroep in de PKN kerk in Ruinen.

Rosalie heeft in de loop der jaren gespeeld in diverse bands, groepen en gezelschappen: Zo werkte ze b.v. mee aan CD’s van Elly en Rikkert, Opwekking, Kees van Setten, Peter en Frank van Essen, Andy Pratt, Greg en Linda Hytha (USA) en Nancy Milbourne (USA) en een productie van Eden Music voor peuters en kleuters (Dag Zonnebloem!).

Ze speelde o.a. bij de EO Classic Festivals, met Jim Mills in Duitsland en Nederland,  met Jeugd met een Opdracht in Amsterdam en Heerde, het NEO van de internationale beweging onder klassieke christenmusici ‘Crescendo’, musiceerde in kerken/gemeenten in Soest, Amsterdam, USA, Hoogeveen, Ruinen e.o., gaf concerten met de High Moore Big Band, Cor Bakker & Band, Duo Marosa en Wim Oostenbrink. Ook speelt ze regelmatig in herdenkingsbijeenkomsten van woonzorginstellingen.

Veelzijdig musicus

De interesse van Rosalie in zowel de klassieke als de lichte muziek maakt haar tot een veelzijdig musicus.  Rosalie staat sinds 2008 als dirigent (cantor) voor een kerkkoor (cantorij) in Hoogeveen. In seizoen 2018-2019 is ze dirigent voor de gospelkoren New Way en Arc & C Ciel in Hoogeveen, die een fusie overwegen.  Rosalie schrijft regelmatig muziek: o.a. voor haar cantorij en koren.  Haar eigen composities en arrangementen zijn via ‘Miriam’s Music’ ook verkrijgbaar voor derden.

Rosalie kan als ‘Rosa d’Amore’ uitgenodigd worden in kerken voor muzikale bijdragen aan kerkdiensten, bruiloften, begrafenissen, voor het leiden van (project)koren van kinderen/jongeren of volwassenen, voor trainingsdagen van muziekgroepen e.d. Soms geeft ze ook workshops voor bedrijven: groepen die dagjes op de hei zijn, kunnen onder haar inspirerende leiding muzikaal verfrissend aan de slag met hun thema’s.